Zbiór aktów prawnych, możliwość wpłacania darowizn, zakładania własnych profili i monitoring mediów społecznościowych. Czy portal mojepanstwo.pl ułatwi życie pozarządówkom? – Rozmawiamy z Asią Przybylską, która zajmuje się promocją portalu.
Można wasz portal nazwać przewodnikiem dla organizacji pozarządowych?
Taką mamy misję. Chcielibyśmy, aby Kasia, która jest prezesem fundacji wstała rano, włączyła komputer, weszła na mojepanstwo.pl i znalazła tam wszystko, czego potrzebuje jej organizacja. Chcemy, aby portal był centrum, w którym organizacja może znaleźć wszystko, co jest jej potrzebne do funkcjonowania. Taki hub informacyjny dla organizacji pozarządowych.
Nie ma jeszcze takiego narzędzia lub strony?
Nie wszystkie portale dają takie możliwości, które my oferujemy. Żeby korzystać z tego typu danych, zwykle trzeba skorzystać z kilku stron. Na mojepanstwo.pl wszystko skumulowane jest w jednym miejscu.
W takim razie, co organizacje znajdą dla siebie?
Mogą zakładać swoje strony bez potrzeby inwestowania w serwery, domeny, utrzymanie strony itp. Na portalu są już zamieszczone dane organizacji, które figurują w KRS. Na tej podstawie organizacje mogą rozbudowywać swoje wizytówki, dodawać dane kontaktowe, konto w mediach społecznościowych, uzupełniać swoje działania. Mogą też przeglądać aktualne konkursy grantowe i korzystać bezpłatnie z aktów prawnych. Strona bardzo dobrze się pozycjonuje – mamy grant z Google Adwords, prowadzimy intensywną współpracę z Google – dzięki temu strony organizacji też będą się lepiej pozycjonowały.
Organizacje będą mogły monitorować swoją aktywność w mediach społecznościowych?
Portal ma możliwość tworzenia rankingów aktywności organizacji w mediach społecznościowych, w tym najczęściej używanych przez nie hashtagów itp. Im więcej organizacji będzie korzystało, tym pełniejszy będzie obraz sektora i większa możliwość czerpania wzajemnie ze swoich doświadczeń. Działamy przecież wszyscy dla wspólnego dobra.
Ostatnio dodaliście też nową funkcję – umożliwiającą przesyłanie darowizny na rzecz organizacji.
Tak. Dlatego tym bardziej zachęcamy do uzupełniania profilu organizacji. Jeżeli organizacja doda swój numer konta – każdy będzie mógł w bardzo prosty sposób przesłać darowiznę. Mamy podpisaną umowę z transferuj.pl. Przekazanie pieniędzy jest proste i całkowicie bezpieczne.
Wasz portal umożliwia też wysyłanie wniosków o dostęp do informacji publicznej. Nie boicie się, że takie ułatwienie będzie sprzyjało nadużyciom?
Każda organizacja ma taką możliwość, ale na portalu są także dostępne odpowiedzi na różne zapytania. Organizacje widzą, jeżeli taki wniosek już został wysłany lub jeżeli odpowiedź została udzielona. Pozwala im to na szybsze uzyskiwanie informacji. Nie muszą kolejny raz zadawać instytucji pytania w tej samej kwestii. Jeśli chodzi o nadużycia, to nie powinniśmy się ich obawiać, w końcu władza powinna działać dla obywateli, a nie obywatele dla władzy.
W Polsce zarejestrowanych jest około siedemdziesięciu tysięcy organizacji. Do wszystkich chcecie dotrzeć i zachęcić do korzystania z portalu?
Staramy się zachęcić jak najwięcej. Dlatego Dywersyfikujemy działania: Facebook, Twitter, blog, You Tube, smsy, telefony, webinaria, mailing, adwords. Dla tych, którzy nie są online – mamy listy i spotkania. Do tej pory odbyło się 15 takich spotkań. Zdajemy sobie sprawę, że ciężko dotrzeć do wszystkich, nie poddajemy się jednak w swoich działaniach.
Uff… intensywnie
Tak, bo wierzymy, że ten portal to naprawdę coś ważnego. Chcemy dotrzeć też do mniejszych organizacji, które mogą najbardziej skorzystać. Nie ustajemy w podróżach i spotkaniach z organizacjami z różnych miast, miasteczek i małych miejscowości, gdzie pokazujemy im „na żywo”, jakie narzędzia skutecznego działacza oferuje portal.
Aktualnie ile macie zarejestrowanych użytkowników?
Trzynaście tysięcy – początkowo mogli się logować tylko indywidualni użytkownicy. Od niedawna mogą się rejestrować również organizacje. Miesięcznie portal odwiedza 560 tys. unikalnych użytkowników.
To imponujący wynik. A ile organizacji dotychczas rozbudowało swój profil na portalu?
Na razie pięćset. Ale bardzo dużo użytkowników korzysta z funkcji przeznaczonych dla organizacji pozarządowych: 782 obserwuje aktywności organizacji, czy instytucji publicznych, 287 stworzyło co najmniej jedno pismo do instytucji publicznej, 613 redaguje strony poświęcone organizacjom pozarządowym, a 240 przechowuje dane, grupuje je w swoje foldery, które mogą w dowolnej chwili przeglądać.
A może pozostałe organizacje nie widzą potrzeby rejestracji?
Zdecydowanie nie jesteśmy lekiem na wszystkie problemy sektora. Chcemy być bardziej witaminą, która wzmocni i pomoże stać się bardziej skutecznymi działaczami, dlatego też cały czas ulepszamy i rozbudowujemy narzędzia na portalu.
Która aplikacja jest według Ciebie najfajniejsza? Którą byś polecała?
Moją ulubioną jest aplikacja prawo – wszystkie akty prawne i orzeczenia sądów mamy w jednym miejscu i za darmo. W przeciwieństwie do innych firm. Można je przeszukiwać po dowolnych frazach. Jeżeli organizacja zajmuje się żabami, może wpisać to słowo w wyszukiwarkę i znajdzie wszystkie akty prawne w Polsce, które zawierają słowo żaba. Możemy to zawęzić do rozporządzeń, ustaw, prawa miejscowego. Wydaje mi się, że to ciekawa funkcjonalność, która pomaga zorientować się w działaniach i prawodawstwie w interesującym nasz obszarze oraz jeśli w innej gminie powstał akt, który wsparłby działania naszej organizacji w tym zakresie, możemy lobbować jego powstanie, w naszej miejscowości.
Tak na podsumowanie… Opisz w jednym zdaniu wasz portal.
Największy w polskim internecie zbiór danych publicznych.
O projekcie
MojePanstwo.pl jest zestawem aplikacji, dzięki którym można kontrolować i wpływać na działania państwa. Portal zapewnia szybki i darmowy dostęp do wszystkich aktów prawnych i orzeczeń. Dzięki niemu można również kontrolować finanse każdej gminy oraz sprawdzać powiązania między organizacjami.
Projekt jest realizowany przez Fundację ePaństwo w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.