Audiodeskrypcja przez internet teatru dla dzieci i młodzieży z wadą wzroku
Dzieci i młodzież
Zakończony
małopolskie
Kraków
Agencja Handisoft Andrzej Woch, Kraków
2014-03-17 - 2015-12-14
348 291,50 PLN
313 291,50 PLN
mowa nienawiści
Opis projektu
Dostęp do edukacji i kultury dla osób niepełnosprawnych, w szczególności niewidomych i niedowidzących, jest ograniczony. Osoby niewidome nie mogą oglądać filmów i sztuk teatralnych bez specjalnego komentarza – audiodeskrypcji, polegającej na opisie zdarzeń, sytuacji i osób na ekranie lub scenie, niemożliwych do odbioru bez wzroku.
Umożliwienie niewidomym dzieciom i młodzieży szkolnej samodzielnego i pełnego odbioru sztuk teatralnych sprawia, że pełnosprawni rówieśnicy bardziej ich akceptują i traktują bardziej partnersko. Z kolei niewidome dzieci czują się bardziej prawnymi członkami społeczności uczniowskiej, gdyż potrafią samodzielnie i niezależnie robić to samo, co widzący koledzy.
Długofalowym celem projektu było ograniczenie barier dzieci niewidomych w kontakcie z kulturą.
W ramach projektu umożliwiono 664 dzieciom niewidomym percepcję spektakli teatralnych zarówno w teatrze, jak i przez Internet. Opracowane w projekcie narzędzia umożliwiają też młodzieży niewidomej tworzenie audiodeskrypcji i udostępnianie jej rówieśnikom.
Przygotowano audiodeskrypcję sześciu sztuk teatralnych dla dzieci, wystawianych przez teatry w Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Bielsku-Białej i Warszawie, dzięki czemu umożliwiono ich odbiór niewidzącym dzieciom.
Po każdym spektaklu miało miejsce spotkanie dzieci z aktorami, podczas którego mogły dotknąć strojów, lalek, elementów scenografii oraz porozmawiać z aktorami.
Przeprowadzono cykl szkoleń dla pracowników teatrów oraz personelu ośrodków dla niewidomych w Lublinie, Krakowie, Bydgoszczy, Warszawie, Laskach, Wrocławiu, Dąbrowie Górniczej, Radomiu. Dzięki przekazanym ośrodkom programom niewidomy uczeń zainteresowany technologiami komputerowymi może pobrać z film YouTube, po czym z pomocą osoby widzącej i używając oprogramowania – stworzyć audiodeskrypcję do niego.
Beneficjentami projektu były niewidome dzieci – odbiorcy spektakli, a także dzieci, młodzież, nauczyciele i wychowawcy z ośrodków dla niewidomych.
Partner od lat działa w środowisku osób niewidomych. Do projektu wniósł oprogramowanie do audiodeskrypcji teatralnej, którego jest twórcą. Posiada wiedzę i doświadczenie w tworzeniu audiodeskrypcji oraz kadrę specjalistów do jej nauczania. Ma również zaawansowaną wiedzę tyfloinformatyczną i duże doświadczenie w szkoleniach dla osób niewidomych i niedowidzących.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny
Umożliwienie niewidomym dzieciom i młodzieży szkolnej samodzielnego i pełnego odbioru sztuk teatralnych sprawia, że pełnosprawni rówieśnicy bardziej ich akceptują i traktują bardziej partnersko. Z kolei niewidome dzieci czują się bardziej prawnymi członkami społeczności uczniowskiej, gdyż potrafią samodzielnie i niezależnie robić to samo, co widzący koledzy.
Długofalowym celem projektu było ograniczenie barier dzieci niewidomych w kontakcie z kulturą.
W ramach projektu umożliwiono 664 dzieciom niewidomym percepcję spektakli teatralnych zarówno w teatrze, jak i przez Internet. Opracowane w projekcie narzędzia umożliwiają też młodzieży niewidomej tworzenie audiodeskrypcji i udostępnianie jej rówieśnikom.
Przygotowano audiodeskrypcję sześciu sztuk teatralnych dla dzieci, wystawianych przez teatry w Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Bielsku-Białej i Warszawie, dzięki czemu umożliwiono ich odbiór niewidzącym dzieciom.
Po każdym spektaklu miało miejsce spotkanie dzieci z aktorami, podczas którego mogły dotknąć strojów, lalek, elementów scenografii oraz porozmawiać z aktorami.
Przeprowadzono cykl szkoleń dla pracowników teatrów oraz personelu ośrodków dla niewidomych w Lublinie, Krakowie, Bydgoszczy, Warszawie, Laskach, Wrocławiu, Dąbrowie Górniczej, Radomiu. Dzięki przekazanym ośrodkom programom niewidomy uczeń zainteresowany technologiami komputerowymi może pobrać z film YouTube, po czym z pomocą osoby widzącej i używając oprogramowania – stworzyć audiodeskrypcję do niego.
Beneficjentami projektu były niewidome dzieci – odbiorcy spektakli, a także dzieci, młodzież, nauczyciele i wychowawcy z ośrodków dla niewidomych.
Partner od lat działa w środowisku osób niewidomych. Do projektu wniósł oprogramowanie do audiodeskrypcji teatralnej, którego jest twórcą. Posiada wiedzę i doświadczenie w tworzeniu audiodeskrypcji oraz kadrę specjalistów do jej nauczania. Ma również zaawansowaną wiedzę tyfloinformatyczną i duże doświadczenie w szkoleniach dla osób niewidomych i niedowidzących.