Shadow Report z wykonania Konwencji z Aarhus
Kontrola obywatelska
Zakończony
mazowieckie
Warszawa
2014-10-30 - 2016-04-30
229 120,56 PLN
205 690,82 PLN
ochrona środowiska/zrównoważony rozwój
Opis projektu
Doświadczenia osób fizycznych i ekologicznych organizacji pozarządowych (POE) wskazują, że pomimo uprawnień przewidzianych w Konwencji z Aarhus, dostęp do informacji o środowisku w praktyce jest często utrudniony, podobnie jak faktyczny udział społeczeństwa w decyzjach mających wpływ na środowisko oraz dostęp do sprawiedliwości w sprawach go.
Sytuacja ta nie była właściwie opisywana w rządowych raportach z wykonania Konwencji. Brak jest bowiem systemowego monitoringu jej funkcjonowania i efektywnych konsultacji społecznych projektów raportów rządowych.
Celem projektu było opracowanie społecznego raportu (Shadow Report) z wykonania Konwencji, dokumentującego deficyty i trudności we wdrażaniu przepisów Konwencji w Polsce i zainicjowanie niezbędnych zmian.
Shadow Report pokazuje powszechną i systemową niewydolność funkcjonowania Konwencji w Polsce. Wykorzystano w nim wyniki przeprowadzonych analiz, m.in.: 1) badania 240 gmin, 16 regionalnych dyrekcji ochrony środowiska (RDOŚ) i lasów państwowych, ukazującego niesprawność Biuletynów Informacji Publicznej i wykazów danych o środowisku; 2) ocenę „adekwatności ram czasowych” konsultacji w oparciu o dane ze 100 gmin i 16 RDOŚ, wskazującą mechanizmy upośledzające społeczny udział w decyzjach istotnych dla środowiska; 3) zebranie doświadczeń POE z funkcjonowania Konwencji; 4) ocenę dostępności źródeł finansowania edukacji ekologicznej oraz wsparcia funkcjonowania POE. Wykazano w nim powszechne i programowe naruszanie wymogu zapewnienia udziału społeczeństwa w stanowieniu prawa istotnego dla środowiska. Wykonane ekspertyzy prawne identyfikują liczne deficyty w przeniesieniu do prawa krajowego art. 4-9 Konwencji.
W pracach nad raportem uczestniczyło 15 POE, które opisały swe doświadczenia z wdrażania Konwencji, przygotowując się również w ten sposób do nadchodzących konsultacji raportu rządowego.
Bazując na danych ilościowych i analizach, raport stanowi istotny wkład w ocenę funkcjonowania zapisów Konwencji z Aarhus w Polsce. Choć ze względu na ramy czasowe projektu analizy dotyczyły lat 2014-2015 to zebrane doświadczenia z wdrażania Konwencji i zidentyfikowane luki w przeniesieniu na grunt Polski jej zapisów stanowić mogą wkład w rządowy raport z wykonania Konwencji za lata 2014-2016. Raport przekazano m.in. resortowi środowiska, administracji i cyfryzacji, parlamentarzystom, instytucjom kontrolnym, POE. W wyniku działań rzeczniczych zostały wprowadzone pierwsze zmiany w prawie wynikające z przepisów Konwencji.
Sytuacja ta nie była właściwie opisywana w rządowych raportach z wykonania Konwencji. Brak jest bowiem systemowego monitoringu jej funkcjonowania i efektywnych konsultacji społecznych projektów raportów rządowych.
Celem projektu było opracowanie społecznego raportu (Shadow Report) z wykonania Konwencji, dokumentującego deficyty i trudności we wdrażaniu przepisów Konwencji w Polsce i zainicjowanie niezbędnych zmian.
Shadow Report pokazuje powszechną i systemową niewydolność funkcjonowania Konwencji w Polsce. Wykorzystano w nim wyniki przeprowadzonych analiz, m.in.: 1) badania 240 gmin, 16 regionalnych dyrekcji ochrony środowiska (RDOŚ) i lasów państwowych, ukazującego niesprawność Biuletynów Informacji Publicznej i wykazów danych o środowisku; 2) ocenę „adekwatności ram czasowych” konsultacji w oparciu o dane ze 100 gmin i 16 RDOŚ, wskazującą mechanizmy upośledzające społeczny udział w decyzjach istotnych dla środowiska; 3) zebranie doświadczeń POE z funkcjonowania Konwencji; 4) ocenę dostępności źródeł finansowania edukacji ekologicznej oraz wsparcia funkcjonowania POE. Wykazano w nim powszechne i programowe naruszanie wymogu zapewnienia udziału społeczeństwa w stanowieniu prawa istotnego dla środowiska. Wykonane ekspertyzy prawne identyfikują liczne deficyty w przeniesieniu do prawa krajowego art. 4-9 Konwencji.
W pracach nad raportem uczestniczyło 15 POE, które opisały swe doświadczenia z wdrażania Konwencji, przygotowując się również w ten sposób do nadchodzących konsultacji raportu rządowego.
Bazując na danych ilościowych i analizach, raport stanowi istotny wkład w ocenę funkcjonowania zapisów Konwencji z Aarhus w Polsce. Choć ze względu na ramy czasowe projektu analizy dotyczyły lat 2014-2015 to zebrane doświadczenia z wdrażania Konwencji i zidentyfikowane luki w przeniesieniu na grunt Polski jej zapisów stanowić mogą wkład w rządowy raport z wykonania Konwencji za lata 2014-2016. Raport przekazano m.in. resortowi środowiska, administracji i cyfryzacji, parlamentarzystom, instytucjom kontrolnym, POE. W wyniku działań rzeczniczych zostały wprowadzone pierwsze zmiany w prawie wynikające z przepisów Konwencji.