Rozmiar tekstu:  A  A  A 
PL|EN
Mapa strony Kontakt
Logo Obywatele dla demokracji Logo EEA Grants Logo Stefan Batory Foundation Logo PFDiM
← wróć do wyszukiwarki

„Antysemityzm nie jest poglądem”

Zwalczanie dyskryminacji Zakończony
małopolskie
Kraków
2014-08-04 - 2016-04-30
261 739,00 PLN
225 000,00 PLN
antysemityzm
Opis projektu
W ostatnich latach w Polsce można zauważyć wzrost zainteresowania kulturą żydowską. W każdym większym mieście odbywa się co najmniej jeden festiwal promujący tę kulturę. Mimo tego, jak wynika z sondaży, poglądy antysemickie wciąż są powszechne. Badania, przeprowadzone w 2009 i 2013 roku przez Centrum Badań nad Uprzedzeniami we współpracy z CBOS pokazują, że postawy antysemickie w Polsce utrzymują się wciąż na wysokim poziomie. Sytuację tę pogarsza obecność stereotypów dotyczących Żydów w materiałach edukacyjnych dostępnych dla nauczycieli i edukatorów.
Celem projektu była analiza podręczników szkolnych pod kątem obecności treści antysemickich oraz opracowanie materiałów edukacyjnych do nauczania o antysemityzmie i kulturze żydowskiej.
Dzięki projektowi udało się dokonać kompleksowej analizy podręczników szkolnych i upublicznić ją w postaci bazy na platformie internetowej. Wydano 3 publikacje zawierające przetestowane materiały edukacyjne służące nauczaniu o antysemityzmie i kulturze żydowskiej.
Przeanalizowano 171 podręczników szkolnych. Wyniki analizy zostały udostępnione w formie bazy zamieszczonej na platformie internetowej. Baza umożliwia przejrzenie wybranych podręczników szkolnych pod kątem obecnych tam wiadomości o Żydach i kulturze żydowskiej oraz treści antysemickich. Przygotowano podręcznik antydyskryminacyjny, skupiający się na przeciwdziałaniu postawom antysemickim (500 sztuk). Opublikowano podręcznik dla edukatorów wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego dotyczący nauczania o społeczności żydowskiej (500 sztuk). Obie publikacje zawierają w sumie 45 scenariuszy lekcji i warsztatów. Jako materiał towarzyszący przygotowano Zeszyt ćwiczeń (500 sztuk). Zorganizowano 15 szkoleń testujących scenariusze edukacyjne. Prace nad analizą treści podręczników podsumowało seminarium w biurze Rzecznika Praw Obywatelskich. Projekt zakończył się konferencją w Warszawie.
W szkoleniach wzięło udział 300 uczestników. W konferencji i w seminarium wzięło udział około 110 osób. Publikacje dotarły do co najmniej 1000 odbiorców.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny