Rozmiar tekstu:  A  A  A 
PL|EN
Mapa strony Kontakt
Logo Obywatele dla demokracji Logo EEA Grants Logo Stefan Batory Foundation Logo PFDiM
← wróć do wyszukiwarki

Wspomaganie dialogu obywatelskiego w warunkach konfliktu lokalnego

Partycypacja publiczna Zakończony
mazowieckie
Warszawa
2014-09-01 - 2016-04-30
387 953,24 PLN
347 268,24 PLN
polityki lokalne, samorząd
Opis projektu
Jedną z barier owocnego dialogu obywatelskiego są różnice między ludźmi przeradzające się w spory. Brak wiedzy i systemowego przygotowania do radzenia sobie z konfliktami utrudnia organizowanie procesów partycypacji obywatelskiej na poziomie lokalnym oraz konstruktywne uczestniczenie w nich.
Celem projektu było opracowanie, przetestowanie w Warszawie i upowszechnienie w Polsce modelu wspomagania dialogu obywatelskiego w jednostce samorządu terytorialnego z wykorzystaniem idei zarządzania konfliktami.
W ramach projektu powstał model wspomagania dialogu obywatelskiego. Zakłada on dobrowolne rozwijanie przez samorządy własnego potencjału oraz wykorzystanie zewnętrznych specjalistów z zakresu zarządzania konfliktami. Gromadząc materiał i testując wstępną koncepcję metodologii wsparcia, przeprowadzono w Warszawie 8 podprojektów pilotażowych: 2 procesy konsultacji społecznych, 1 proces przygotowania i moderowania negocjacji dwustonnych, 1 proces pogłebionej diagnozy sytuacji konfliktowej, oraz 4 procesy tworzenia procedur i narzędzi dialogu obywatelskiego. W rezultacie w samorządach zwiększył się potencjał dialogu i doszło do konkretnych zmian organizacyjnych: na Wawrze trzy wypracowane procedury stały się obowiązującymi, a na Mokotowie przygotowano do użycia pakiet narzędzi zapobiegania destrukcyjnym sporom w dialogu obywatelskim.
Działania projektowe obejmowały przegląd piśmiennictwa i dobrych praktyk, warsztaty dla specjalistów z zakresu konfliktów w dialogu obywatelskim, rekrutację i nawiązanie współpracy z urzędnikami na Mokotowie, Ursynowie i w Wawrze, 3 warsztaty dla zarządów i naczelników urzędów, diagnozę barier i potencjału miasta oraz trzech dzielnic w radzeniu sobie z konfliktami, osiem pilotażowych podprojektów wsparcia dzielnic, budowę modelu wspomagania dialogu w warunkach konfliktu oraz promocję wypracowanych rozwiązań. Bezpośrednimi odbiorcami projektu byli warszawscy urzędnicy oraz mieszkańcy Warszawy. Odbiorcami są również inne gminy i powiaty oraz specjaliści w zakresie partycypacji obywatelskiej.
Partnerstwo z Centrum Komunikacji Społecznej było kluczowe dla powodzenia projektu: pracownicy CKS byli współautorami koncepcji działań, gospodarzami i przewodnikami po mieście, beneficjentami, wspieranymi prowadzeniu i doskonaleniu dialogu obywatelskiego oraz ekspertami na etapie modelowania i promocji.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny