Rozmiar tekstu:  A  A  A 
PL|EN
Mapa strony Kontakt
Logo Obywatele dla demokracji Logo EEA Grants Logo Stefan Batory Foundation Logo PFDiM
← wróć do wyszukiwarki

Rowerowa sieć partycypacji społecznej w polityce transportowej

Partycypacja publiczna Zakończony
dolnośląskie
Wrocław
2014-10-01 - 2016-01-31
364 611,36 PLN
325 863,86 PLN
zrównoważony transport, polityki lokalne, polityki krajowe
Opis projektu
Polskie miasta mają kilkuprocentowy ruch rowerowy, a jego rozwój nie jest dostatecznie wspierany przez państwo na poziomie polityk krajowych ani samorządowych.
Zamierzeniem projektu było doprowadzenie do zmian w polityce państwa, w tym przede wszystkim zapewnienie udziału i wpływu organizacji na reformę prawa regulującego tworzenie infrastruktury rowerowej. Projekt zakładał też poprawę realizowanych w miastach polityk rowerowych, zwłaszcza w zakresie efektywności udziału społecznego i wzmocnienie organizacji rowerowych.
Dzięki projektowi udało się doprowadzić do uchwalenia oczekiwanych zmian prawnych w kształcie zbliżonym do propozycji strony społecznej. Był to bardzo duży sukces, gdyż uchwalone zmiany prawne otworzyły gigantyczne możliwości w zakresie tworzenia nowych udogodnień dla rowerzystów, takich jak pasy, śluzy i kontrapasy, sygnalizatory trójkomorowe oraz dopuszczalny ruch "pod prąd" na drogach jednokierunkowych. W miastach, gdzie realizowano projekt poprawił sie nie tylko dialog pomiędzy organizacją i samorządem, ale też jakość działań samychorganizacji. W trzech miastach, w których samorządy przyjęły postulaty sformułowane w trakcie projektu, zaszła bardzo istotna zmiana jakościowa realizowanej polityki rowerowej. W 10 dużych polskich miastach wykonano społeczne audyty polityk rowerowych, a zebrany materiał opracowany został w raporcie podsumowującym. Odbyły się tam spotkania działaczy rowerowych z przedstawicielami samorządu poświęcone lokalnej polityce rowerowej oraz spotkania poświęcone doskonaleniu działań lokalnej organizacji z udziałem ekspertów. Projekt finansował działanie krajowego rzecznika rowerzystów, którego zadaniem było pośrednictwo pomiędzy instytucjami państwowymi i samorządowymi a organizacjami. Projekt zakończył Ogólnopolski Kongres Rozwoju Ruchu Rowerowego w Warszawie.
Beneficjentami projektu byli samorządowcy, działacze organizacji rowerowych, a także urzędnicy państwowi i parlamentarzyści.
Partnerem w projekcie było Stowarzyszenie Miasta dla Rowerów, zrzeszające lokalne organizacje. Zadaniem organizacji członkowskim było przeprowadzenie audytów polityk rowerowych.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny