Dyskryminacja dzieci niewierzących i nieuczestniczących w lekcjach religii
Zwalczanie dyskryminacji
Zakończony
lubelskie
Lublin
2014-09-01 - 2015-05-31
107 385,00 PLN
95 385,00 PLN
religia i bezwyznaniowość, system oświaty
Opis projektu
Jednym z problemów w obszarze edukacji w Polsce jest brak neutralności światopoglądowej i przenikanie treści religijnych zarówno do życia społeczności szkolnej (np. organizowanie uroczystości religijnych), jak również do samej przestrzeni szkoły (np. obecność symboli katolickich). Naruszanie zasady świeckości szkoły przejawia się również w ograniczonym dostępie do zajęć z zakresu etyki, które stanowią alternatywę dla dzieci nieuczęszczających na lekcje religii. Wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu w sprawie Grzelak przeciwko Polsce doprowadził do wprowadzania nowych przepisów w tym zakresie. Pomimo, że szkoły mają obowiązek organizowania lekcji etyki nawet jeśli taką potrzebę wyraża tylko jedno dziecko w szkole, nie wszystkie placówki stosują się do nowych wymogów, a rodzice nie mają świadomości obowiązujących przepisów w tym zakresie.
Zamierzeniem projektu było przeciwdziałanie dyskryminacji w szkole ze względu na wyznanie/światopogląd na terenie województwa lubelskiego oraz egzekwowanie prawa w zakresie dostępu do lekcji etyki.
Zrealizowane działania przyczyniły się do wzrostu liczby szkół w województwie lubelskim, w których organizowane są lekcje etyki (z 36 do 108).
W ramach projektu upowszechniono wiedzę wśród rodziców na temat obowiązku szkoły organizowania lekcji etyki poprzez prowadzenie dedykowanej strony www, dystrybucję ulotek informacyjnych w szkołach w woj. lubelskim oraz billboardy. Udzielono także wsparcia 300 rodzicom i uczniom/uczennicom w procesie organizowania zajęć z etyki. Wsparcie było świadczone za pośrednictwem rozmów telefonicznych oraz korespondencji e-mailowej. Ponadto, przygotowano raport podsumowujący wyniki badania ankietowego wśród dyrektorów/dyrektorek szkół (w badaniu wzięły udział 233 osoby) oraz opracowano rekomendacje dla szkół. Przeprowadzono także siedem warsztatów antydyskryminacyjnych dla 85 osób zatrudnionych w obszarze oświaty.
Beneficjentami projektu było 300 osób, którym udzielono wsparcia w zakresie egzekwowania obowiązku organizowania lekcji etyki w szkole oraz 85 osób zatrudnionych w obszarze oświaty, które skorzystały z warsztatów antydyskryminacyjnych.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny
Zamierzeniem projektu było przeciwdziałanie dyskryminacji w szkole ze względu na wyznanie/światopogląd na terenie województwa lubelskiego oraz egzekwowanie prawa w zakresie dostępu do lekcji etyki.
Zrealizowane działania przyczyniły się do wzrostu liczby szkół w województwie lubelskim, w których organizowane są lekcje etyki (z 36 do 108).
W ramach projektu upowszechniono wiedzę wśród rodziców na temat obowiązku szkoły organizowania lekcji etyki poprzez prowadzenie dedykowanej strony www, dystrybucję ulotek informacyjnych w szkołach w woj. lubelskim oraz billboardy. Udzielono także wsparcia 300 rodzicom i uczniom/uczennicom w procesie organizowania zajęć z etyki. Wsparcie było świadczone za pośrednictwem rozmów telefonicznych oraz korespondencji e-mailowej. Ponadto, przygotowano raport podsumowujący wyniki badania ankietowego wśród dyrektorów/dyrektorek szkół (w badaniu wzięły udział 233 osoby) oraz opracowano rekomendacje dla szkół. Przeprowadzono także siedem warsztatów antydyskryminacyjnych dla 85 osób zatrudnionych w obszarze oświaty.
Beneficjentami projektu było 300 osób, którym udzielono wsparcia w zakresie egzekwowania obowiązku organizowania lekcji etyki w szkole oraz 85 osób zatrudnionych w obszarze oświaty, które skorzystały z warsztatów antydyskryminacyjnych.