Rozmiar tekstu:  A  A  A 
PL|EN
Mapa strony Kontakt
Logo Obywatele dla demokracji Logo EEA Grants Logo Stefan Batory Foundation Logo PFDiM
← wróć do wyszukiwarki

Równy dostęp do edukacji - otwarte podręczniki

Partycypacja publiczna Zakończony
mazowieckie
Warszawa
2014-09-01 - 2016-01-31
321 566,23 PLN
288 560,73 PLN
polityki krajowe, system oświaty
Opis projektu
W Polsce od pięciu lat państwo wdraża polityki otwartości zasobów publicznych, zapewniające swobodny do nich dostęp i możliwość wykorzystania. Najważniejszym projektem tego rodzaju był realizowany do 2015 roku przez Ministerstwo Edukacji Narodowej projekt E-podręczników.

Celem projektu było przekonanie decydentów, by na poziomie ustawowym zagwarantowali otwartość podręczników szkolnych i wszystkich innych materiałów edukacyjnych tworzonych ze środków publicznych. Regulacja ustawowa zagwarantowałaby trwałość reform wdrażanych dotychczas w tym obszarze.
Cel ten został częściowo osiągnięty – na skutek prowadzonych działań rzeczniczych rząd wdrożył politykę otwartości zasobów edukacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, która będzie wpływać na szeroki zakres projektów, finansowanych ze środków europejskich (na poziomach centralnym i regionalnym) o łącznym budżecie ponad 40 miliardów złotych. Zostały również opracowane założenia nowelizacji ustawy o systemie oświaty i prowadzono działania rzecznicze na rzecz ich prezentacji wśród urzędników oraz polityków.

Równie ważnym efektem projektu były działania sieciujące i podnoszące świadomość kluczowych interesariuszy, skierowane przede wszystkim do organizacji edukacyjnych. Współpraca obejmowała również nauczycieli, rodziców, biznes (przede wszystkim wydawców i firmy z sektora informacyjno-komunikacyjnego) oraz ekspertów akademickich. Kluczowymi beneficjentami były organizacje edukacyjne, nauczyciele i pracownicy systemu oświaty, oraz decydenci.

W ramach projektu zrealizowano: jedno badanie ankietowe i jedno badanie metodą case study, trzy ekspertyzy dotyczące otwartości zasobów edukacyjnych, założenia nowelizacji ustawy o systemie oświaty, seria pięciu webinarów, scenariusz warsztatu „Otwarta lekcja”, zjazd Koalicji Otwartej Edukacji oraz warsztat i debata w ramach Kongresu Edukacyjnego.

Partner norweski (organizacja NDLA) uczestniczył w zorganizowanej w ramach projektu wizycie studyjnej, która umożliwiła wymianę wiedzy na temat tworzenia internetowych repozytoriów treści dla otwartych zasobów edukacyjnych. Doświadczenia partnera pomogły w formułowaniu rekomendacji dotyczących technicznych aspektów proponowanych rozwiązań.

Centrum Edukacji Obywatelskiej, jako polski partner projektu, wspierał działania sieciujące i promocyjne poprzez swój projekt Szkoła z klasą 2.0.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny