Rozmiar tekstu:  A  A  A 
PL|EN
Mapa strony Kontakt
Logo Obywatele dla demokracji Logo EEA Grants Logo Stefan Batory Foundation Logo PFDiM
← wróć do wyszukiwarki

Konsument na rynku finansowym.

Kontrola obywatelska Zakończony
mazowieckie
Warszawa
2014-10-01 - 2016-02-29
272 650,00 PLN
244 500,00 PLN
poradnictwo, finanse publiczne, konsumenci
Opis projektu
Rynek usług finansowych i ubezpieczeniowych wymaga od konsumenta wiedzy ekonomicznej i prawnej. Skutki zawartej umowy bywają odczuwalne przez lata lub dla całego gospodarstwa domowego. Drobny druk, niejasny język, nierzetelni sprzedawcy, niejasne lub skomplikowane procedury dochodzenia roszczeń jeszcze bardziej komplikują sytuację. Nie wszyscy konsumenci analizują umowę, oceniają własne potrzeby i możliwości, a zdarza się, że umów w ogóle nie czytają. Jeśli umowa zawiera klauzule niedozwolone, to nawet mogą sobie z tego nie zdawać sprawy. W projekcie
Celem projektu była eliminacja z umów klauzul niedozwolonych oraz przekazanie konsumentom wiedzy, jak poruszać się wśród ofert i podejmować wyważone, świadome decyzje z uwzględnieniem własnych potrzeb i możliwości.
Analiza spraw, jaką Federacja Konsumentów wykonała w ramach projektu, procentuje w codziennej pracy doradczej oraz pomaga w trakcie konsultacji społecznych nowelizowanych ustaw dotyczących rynku finansowego.
W ramach projektu eksperci Federacji Konsumentów wykonali analizę ilościową ponad 700 skarg konsumenckich zgłaszanych do FK w całej Polsce. Przeanalizowane skargi dotyczyłt kredytów konsumenckich, „chwilówek”, „polisolokat” i kredytów hipotecznych. W 30 przypadkach prawnicy FK przebadali cały przebieg spraw, od zgłoszenia do rozstrzygnięcia, pod kątem skuteczności dochodzenia roszczeń i egzekwowania uprawnień różnymi metodami. Prowadzono również indywidualne sprawy w zakresie usług finansowych zgodnie z rekomendowanymi przez UE zasadami polubownego dochodzenia roszczeń konsumenckich: efektywności, proporcjonalności i subsydiarności. Federacja Konsumentów rozbudowała także dział informacyjny "Moje finanse" zawierający artykuły pisane w prosty sposób, choć dotyczące skomplikowanych problemów.
Beneficjentami projektu byli wszyscy konsumenci korzystający z usług finansowych i ubezpieczeniowych.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny