Pełny dostęp - edukacja dla sektora ochrony zdrowia
Zwalczanie dyskryminacji
Zakończony
mazowieckie
Warszawa
2014-09-01 - 2016-04-30
303 577,39 PLN
273 172,93 PLN
LGBTQ, polityki krajowe, zdrowie/ochrona zdrowia
Opis projektu
Dyskryminacja pacjentów LGBT w systemie ochrony zdrowia pozostaje problemem, który nie jest w dostatecznym stopniu podejmowany. Z badań przeprowadzonych przez Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich wynika, że blisko 30% pacjentów LGBT doświadczyło nierównego traktowania ze strony personelu medycznego. Źródłem problemu jest nieobecność tematów orientacji seksualnej i tożsamości płciowej w systemie kształcenia lekarzy. Przejawem tego jest fakt, że pacjenci LGBT często doświadczają w kontakcie z kadrą medyczną postaw uprzedzonych, negatywnych komentarzy oraz nierównego traktowania w dostępie do usług zdrowotnych.
Zamierzeniem projektu było zmniejszenie skali dyskryminacji pacjentów LGBT poprzez edukację przyszłego i obecnego personelu medycznego. Długoterminowym zamierzeniem jest wprowadzenie zmiany na poziomie systemowym poprzez włączenie zagadnień z zakresu orientacji seksualnej i tożsamości płciowej do programu kształcenia przyszłych lekarzy.
W wyniku podjętych działań wydano i upowszechniono pierwszy tego rodzaju przewodnik dla kadry medycznej pt. „Zdrowie LGBT” oraz zwiększono wiedzę z tego zakresu u 283 osób studiujących kierunki medyczne.
Projekt rozpoczął się od seminarium, które zaznajomiło decydentów sektora ochrony zdrowia z problematyką nierównego traktowania pacjentów LGBT. Następnie przeprowadzono strategiczną analizę systemu kształcenia medycznego w Polsce, z której wynika, że programy są zupełnie niedostosowane do nauczania o zdrowiu osób LGBT oraz o niedyskryminującym kontakcie na linii lekarz-pacjent. W odpowiedzi na to została zawiązana Ekspercka Grupa Robocza, która przygotowała założenia programowe szkoleń pilotażowych oraz publikację zawierającą część teoretyczną oraz praktyczną. Przy ścisłej współpracy z trzema uczelniami medycznymi zorganizowano serię szkoleń pilotażowych, które pozwoliły, z pozytywnym skutkiem, przetestować programy szkoleń (łącznie 283 osoby). Zwieńczeniem projektu była konferencja, podczas której obecni byli ważni aktorzy polskiego systemu ochrony zdrowia (Rzecznik Praw Pacjenta, Ministerstwo Zdrowia, samorządy medyczne).
Beneficjentami projektu było 283 studentów kierunków medycznych, którzy uczestniczyli w szkoleniach oraz
130 osób, które uczestniczyły w wydarzeniach (seminarium i konferencja).
Rolą partnerów było wsparcie w upowszechnianiu rezultatów projektu oraz bieżące wsparcie merytoryczne.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny
Zamierzeniem projektu było zmniejszenie skali dyskryminacji pacjentów LGBT poprzez edukację przyszłego i obecnego personelu medycznego. Długoterminowym zamierzeniem jest wprowadzenie zmiany na poziomie systemowym poprzez włączenie zagadnień z zakresu orientacji seksualnej i tożsamości płciowej do programu kształcenia przyszłych lekarzy.
W wyniku podjętych działań wydano i upowszechniono pierwszy tego rodzaju przewodnik dla kadry medycznej pt. „Zdrowie LGBT” oraz zwiększono wiedzę z tego zakresu u 283 osób studiujących kierunki medyczne.
Projekt rozpoczął się od seminarium, które zaznajomiło decydentów sektora ochrony zdrowia z problematyką nierównego traktowania pacjentów LGBT. Następnie przeprowadzono strategiczną analizę systemu kształcenia medycznego w Polsce, z której wynika, że programy są zupełnie niedostosowane do nauczania o zdrowiu osób LGBT oraz o niedyskryminującym kontakcie na linii lekarz-pacjent. W odpowiedzi na to została zawiązana Ekspercka Grupa Robocza, która przygotowała założenia programowe szkoleń pilotażowych oraz publikację zawierającą część teoretyczną oraz praktyczną. Przy ścisłej współpracy z trzema uczelniami medycznymi zorganizowano serię szkoleń pilotażowych, które pozwoliły, z pozytywnym skutkiem, przetestować programy szkoleń (łącznie 283 osoby). Zwieńczeniem projektu była konferencja, podczas której obecni byli ważni aktorzy polskiego systemu ochrony zdrowia (Rzecznik Praw Pacjenta, Ministerstwo Zdrowia, samorządy medyczne).
Beneficjentami projektu było 283 studentów kierunków medycznych, którzy uczestniczyli w szkoleniach oraz
130 osób, które uczestniczyły w wydarzeniach (seminarium i konferencja).
Rolą partnerów było wsparcie w upowszechnianiu rezultatów projektu oraz bieżące wsparcie merytoryczne.