Bibliotekarzu zaprzyjaźnij się z osobą z autyzmem
Przeciwdziałanie wykluczeniu
Zakończony
mazowieckie
Warszawa
Fundacja SYNAPSIS, Warszawa
2015-03-01 - 2016-02-29
190 600,00 PLN
170 900,00 PLN
niepełnosprawność, kultura
Opis projektu
W Polsce żyje ok. 30 tys. osób z autyzmem i zespołem Aspergera, zaburzeniem pokrewnym o łagodniejszym przebiegu. Osoby te są zazwyczaj w normie intelektualnej, jednak pojawiające się u nich zaburzenia komunikacji powodują negatywny odbiór przez otoczenie i uniemożliwiają korzystanie z oferty bibliotek. Sytuację potęguje brak przygotowania kadr bibliotek do obsługi tej grupy czytelników.
Głównym celem projektu było podniesienie kompetencji bibliotekarzy w zakresie obsługi osób z autyzmem oraz przełamanie bariery w dostępie tych osób do zasobów bibliotek i oferowanych usług edukacyjno-kulturalnych.
Przeszkolono 49 bibliotekarzy, opracowano narzędzia pomocne w korzystaniu z zasobów bibliotek: interaktywną mapę przyjaznych bibliotek, materiały do ich oznakowania, specjalną kartę czytelnika, przybornik biblioteczny (wskazówki i rozmówki ułatwiające dialog z bibliotekarzem, korzystanie z Internetu i innych usług), 6 filmów instruktażowych, 2 książeczki i 2 tablice do zobrazowania zasobów bibliotek i zachowań w nich obowiązujących, grę planszową motywującą osoby z autyzmem do korzystania z bibliotek oraz poradnik dla bibliotekarzy.
Zorganizowano 19 wizyt w bibliotekach oraz 50 spotkań z grupami osób z autyzmem (łącznie 31 osób niepełnosprawnych), które umożliwiły identyfikację trudności w samodzielnym poruszaniu się w przestrzeni bibliotek i testowanie przygotowanych pomocy. Przeprowadzono 2 szkolenia dla bibliotekarzy z całej Polski (49 uczestników) dotyczące sposobów współpracy z czytelnikami autystycznymi, uruchomiono stronę internetową zawierającą pomoce, filmy instruktażowe, grę, instrukcje dla osób z autyzmem i bibliotekarzy w wersjach do pobrania. Przygotowano 40 zestawów pomocy, które przekazano bibliotekom biorącym udział w projekcie (38). Wydano 400 egzemplarzy Poradnika dla bibliotekarzy.
Z działań projektu skorzystało 49 bibliotekarzy i 31 osób z autyzmem, przygotowane materiały umożliwiają upowszechnienie idei i zasad współpracy bibliotekarzy z osobami autystycznymi w bibliotekach całej Polski.
Doświadczenie Partnera w pracy z osobami autystycznymi zostało wykorzystane w działaniach z udziałem z tych osób oraz w trakcie szkoleń dla bibliotekarzy.
Głównym celem projektu było podniesienie kompetencji bibliotekarzy w zakresie obsługi osób z autyzmem oraz przełamanie bariery w dostępie tych osób do zasobów bibliotek i oferowanych usług edukacyjno-kulturalnych.
Przeszkolono 49 bibliotekarzy, opracowano narzędzia pomocne w korzystaniu z zasobów bibliotek: interaktywną mapę przyjaznych bibliotek, materiały do ich oznakowania, specjalną kartę czytelnika, przybornik biblioteczny (wskazówki i rozmówki ułatwiające dialog z bibliotekarzem, korzystanie z Internetu i innych usług), 6 filmów instruktażowych, 2 książeczki i 2 tablice do zobrazowania zasobów bibliotek i zachowań w nich obowiązujących, grę planszową motywującą osoby z autyzmem do korzystania z bibliotek oraz poradnik dla bibliotekarzy.
Zorganizowano 19 wizyt w bibliotekach oraz 50 spotkań z grupami osób z autyzmem (łącznie 31 osób niepełnosprawnych), które umożliwiły identyfikację trudności w samodzielnym poruszaniu się w przestrzeni bibliotek i testowanie przygotowanych pomocy. Przeprowadzono 2 szkolenia dla bibliotekarzy z całej Polski (49 uczestników) dotyczące sposobów współpracy z czytelnikami autystycznymi, uruchomiono stronę internetową zawierającą pomoce, filmy instruktażowe, grę, instrukcje dla osób z autyzmem i bibliotekarzy w wersjach do pobrania. Przygotowano 40 zestawów pomocy, które przekazano bibliotekom biorącym udział w projekcie (38). Wydano 400 egzemplarzy Poradnika dla bibliotekarzy.
Z działań projektu skorzystało 49 bibliotekarzy i 31 osób z autyzmem, przygotowane materiały umożliwiają upowszechnienie idei i zasad współpracy bibliotekarzy z osobami autystycznymi w bibliotekach całej Polski.
Doświadczenie Partnera w pracy z osobami autystycznymi zostało wykorzystane w działaniach z udziałem z tych osób oraz w trakcie szkoleń dla bibliotekarzy.