Wiedza-Tolerancja-Integracja
Dzieci i młodzież
Zakończony
małopolskie
Nowy Sącz
Stowarzyszenie Bergitka Roma, Nowy Sącz
2015-03-01 - 2016-04-30
273 963,42 PLN
245 823,42 PLN
wolontariat
Opis projektu
Od kilku lat na terenie Sądecczyzny dochodzi do otwartych konfliktów między Romami, którzy osiedlili się w danej miejscowości, a jej wieloletnimi mieszkańcami (m.in. w Limanowej, Czchowie czy Maszkowicach). Władze gmin próbują rozwiązać konflikt poprzez znalezienie nowego miejsca zamieszkania dla Romów, ale tam także spotykają się oni z niechęcią mieszkańców.
Według raportu Fundacji Batorego (2014) dotyczącego mowy nienawiści w internecie Romowie są jedną z najczęściej obrażanych grup; większość społeczeństwa postrzega ich jako złodziei, oszustów, żebraków itp., a wśród młodzieży pojawiały się wypowiedzi, że Romowie „zagrażają wartościom Polaków”.
Fundacja przeprowadziła własne badania wśród młodzieży, z których wynika, że 10 proc. młodych ludzi zna jakiś romski zwyczaj, 70 proc. boi się lub nie lubi Romów, 80 proc. akceptuje jako normalne obraźliwe sformułowania dotyczące Romów, a 15 proc. spędza czas z Romami.
Celem projektu był rozwój postawy tolerancji i szacunku dla mniejszości etnicznej wśród młodzieży poprzez wspólne działania artystyczne i społeczne.
W każdej z 15 szkół, które wzięły udział w projekcie, powstało uczniowskie koło monitorowania zjawisk mowy nienawiści w stosunku do Romów. Młodzież tworząca koła angażuje się w działania dotyczące identyfikowania mowy nienawiści w internecie i działania edukacyjne dla swoich rówieśników.
Uczniowie uczestniczący w projekcie wzięli udział w zajęciach na temat kultury Romów oraz przeciwdziałania dyskryminacji tej mniejszości. Przeprowadzono konkursy wiedzy dotyczące romskiej historii i zwyczajów. Odbyły się też polsko-romskie zawody integracyjno-sportowe oraz młodzieżowe akcje wolontariackie. Zrealizowano spektakle teatralno-taneczne związane z tematyką projektu.
Z projektu skorzystali uczniowie szkół z miejscowości subregionu sądeckiego, w których mieszkają Romowie.
Współpraca ze Stowarzyszeniem Bergitka Roma z Nowego Sącza, partnerem projektu, umożliwiła kontakty ze społecznością romską w subregionie sądeckim. Partner odpowiadał też za współpracę ze szkołami, do których uczęszczają Romowie, oraz realizację szkoleń propagujących wiedzę o nich.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny
Według raportu Fundacji Batorego (2014) dotyczącego mowy nienawiści w internecie Romowie są jedną z najczęściej obrażanych grup; większość społeczeństwa postrzega ich jako złodziei, oszustów, żebraków itp., a wśród młodzieży pojawiały się wypowiedzi, że Romowie „zagrażają wartościom Polaków”.
Fundacja przeprowadziła własne badania wśród młodzieży, z których wynika, że 10 proc. młodych ludzi zna jakiś romski zwyczaj, 70 proc. boi się lub nie lubi Romów, 80 proc. akceptuje jako normalne obraźliwe sformułowania dotyczące Romów, a 15 proc. spędza czas z Romami.
Celem projektu był rozwój postawy tolerancji i szacunku dla mniejszości etnicznej wśród młodzieży poprzez wspólne działania artystyczne i społeczne.
W każdej z 15 szkół, które wzięły udział w projekcie, powstało uczniowskie koło monitorowania zjawisk mowy nienawiści w stosunku do Romów. Młodzież tworząca koła angażuje się w działania dotyczące identyfikowania mowy nienawiści w internecie i działania edukacyjne dla swoich rówieśników.
Uczniowie uczestniczący w projekcie wzięli udział w zajęciach na temat kultury Romów oraz przeciwdziałania dyskryminacji tej mniejszości. Przeprowadzono konkursy wiedzy dotyczące romskiej historii i zwyczajów. Odbyły się też polsko-romskie zawody integracyjno-sportowe oraz młodzieżowe akcje wolontariackie. Zrealizowano spektakle teatralno-taneczne związane z tematyką projektu.
Z projektu skorzystali uczniowie szkół z miejscowości subregionu sądeckiego, w których mieszkają Romowie.
Współpraca ze Stowarzyszeniem Bergitka Roma z Nowego Sącza, partnerem projektu, umożliwiła kontakty ze społecznością romską w subregionie sądeckim. Partner odpowiadał też za współpracę ze szkołami, do których uczęszczają Romowie, oraz realizację szkoleń propagujących wiedzę o nich.