Kolej na dobrą kolej!
Kontrola obywatelska
Zakończony
mazowieckie
Warszawa
2015-02-15 - 2016-04-30
357 893,45 PLN
322 046,85 PLN
zrównoważony transport
Opis projektu
Potrzeba projektu wynikała ze słabego sposobu organizowania pasażerskich przewozów kolejowych w wielu częściach kraju. Pociągi kursują niezwykle rzadko w porównaniu do innych krajów UE, nie tylko zachodnich, ale np. Czech czy Węgier. Tymczasem wielkość dotacji do pociągokilometra jest często na poziomie Niemiec i Francji. Jak wykazały analizy CZT, nie ma w tym sprzeczności. Rzadkie kursowanie pociągów jest drogie. Trzeba ponosić wysokie koszty utrzymania taboru (i zatrudnienia) mimo, że przez większość czasu nie jeździ on, tylko stoi. Nieliczne pociągi są puste, gdyż nieatrakcyjna częstotliwość powoduje odpływ pasażerów.
Celem projektu było zwiększenie liczby pociągów bez znacznego wzrostu finansowania poprzez zwiększenie wiedzy i motywacji decydentów oraz stworzenie presji opinii publicznej. Dla 8 województw oraz 2 połączeń międzywojewódzkich opracowano raporty, w których na podstawie dostępnych materiałów, porównań i pomiarów własnych, zaproponowano efektywnościowe rozkłady jazdy oraz przeprowadzono ich ocenę finansową. Projekty przesłano władzom, radnym i mediom. Zebrano w internecie 23 411 podpisów pod 11 petycjami dla poszczególnych obszarów, przeprowadzono 13 spotkań z decydentami, ukazało się 66 artykułów w mediach, nadano 50 spotów radiowych. Projekt zakończył się konferencją podsumowującą, na której przedstawiciele samorządów i przewoźników z szeregu województw dokładniej zaznajomili się z proponowanymi rozwiązaniami. Personel CZT wziął udział w 2 wizytach studyjnych, zwiększając wiedzę zespołu na temat dobrych praktyk w organizacji przewozów.
Wszystko wskazuje na to, że w woj. podlaskim liczba połączeń wzrośnie w 2017 roku o ok. 50%, w woj. świętokrzyskim o ok. 33%, a woj. dolnośląskie już od grudnia 2016 r. zwiększyło liczbę pociągów na jednej z głównych tras. Ponadto Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa rozpoczęło prace nad wprowadzeniem systemu wspólnego biletu na pociągi różnych przewoźników, co było postulatem jednej z petycji.
Na realizacji projektu skorzystali przede wszystkim pasażerowie. Partner wspierał zarządzanie projektem, uczestniczył w przeprowadzeniu badań potencjału przewozów i przygotowaniu raportu dla województwa łódzkiego oraz w opracowaniu raportów dla pozostałych województw.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny
Celem projektu było zwiększenie liczby pociągów bez znacznego wzrostu finansowania poprzez zwiększenie wiedzy i motywacji decydentów oraz stworzenie presji opinii publicznej. Dla 8 województw oraz 2 połączeń międzywojewódzkich opracowano raporty, w których na podstawie dostępnych materiałów, porównań i pomiarów własnych, zaproponowano efektywnościowe rozkłady jazdy oraz przeprowadzono ich ocenę finansową. Projekty przesłano władzom, radnym i mediom. Zebrano w internecie 23 411 podpisów pod 11 petycjami dla poszczególnych obszarów, przeprowadzono 13 spotkań z decydentami, ukazało się 66 artykułów w mediach, nadano 50 spotów radiowych. Projekt zakończył się konferencją podsumowującą, na której przedstawiciele samorządów i przewoźników z szeregu województw dokładniej zaznajomili się z proponowanymi rozwiązaniami. Personel CZT wziął udział w 2 wizytach studyjnych, zwiększając wiedzę zespołu na temat dobrych praktyk w organizacji przewozów.
Wszystko wskazuje na to, że w woj. podlaskim liczba połączeń wzrośnie w 2017 roku o ok. 50%, w woj. świętokrzyskim o ok. 33%, a woj. dolnośląskie już od grudnia 2016 r. zwiększyło liczbę pociągów na jednej z głównych tras. Ponadto Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa rozpoczęło prace nad wprowadzeniem systemu wspólnego biletu na pociągi różnych przewoźników, co było postulatem jednej z petycji.
Na realizacji projektu skorzystali przede wszystkim pasażerowie. Partner wspierał zarządzanie projektem, uczestniczył w przeprowadzeniu badań potencjału przewozów i przygotowaniu raportu dla województwa łódzkiego oraz w opracowaniu raportów dla pozostałych województw.