Szkoła demokracji
Dzieci i młodzież
Zakończony
mazowieckie
Warszawa
Samband Islenskra Framhaldskólanema, Islandia
2015-02-20 - 2016-04-30
376 556,38 PLN
338 900,52 PLN
obszary wiejskie, polityki lokalne, aktywizacja społeczności lokalnych
Opis projektu
Samorządy uczniowskie to często dla młodzieży pierwsze praktyczne doświadczenie aktywności obywatelskiej. Badania ICCS 2009 pokazały, że uczniowie, którzy biorą udział w podejmowaniu decyzji dotyczących własnej szkoły, wykazują większą aktywność obywatelską jako dorośli. Badania Koalicji na rzecz Samorządu Uczniowskiego potwierdzają, że samorządy uczniowskie w polskich szkołach przeważnie nie spełniają swojej roli, funkcjonują w sposób niepozwalający na rzeczywiste zwiększenie aktywności młodych ludzi. Młodzież widzi w samorządzie uczniowskim jedynie zarząd reprezentujący uczniów, zapominając o tym, że tworzą go wszyscy uczniowie. Przez to nie chce angażować się w jego działania.
Celem projektu był rozwój postaw demokratycznych i zaangażowania społecznego młodzieży w wieku 13-19 lat poprzez rozwój samorządów uczniowskich w gimnazjach i szkołach średnich.
Dzięki projektowi w prawie 100 szkołach w Polsce zostały stworzone warunki do oddolnego działania uczniów i uczennic, którzy prowadzą działania społeczne na rzecz szkoły i własnych środowisk oraz uczestniczą w podejmowaniu decyzji dotyczących bieżącego funkcjonowania szkoły, współpracując z nauczycielami, dyrektorami oraz rodzicami.
Wypracowano certyfikat dla szkół – narzędzie służące do wspierania demokracji wśród uczniów. Powstała platforma internetowa zawierająca materiały edukacyjne, służąca do prowadzenia szkoleń online. Uczestnicy projektu wzięli udział w cyklu warsztatów oraz wizytach studyjnych w Czechach i Islandii. W ok. 100 szkołach w Polsce zrealizowano i wdrożono założenia projektu.
Z projektu skorzystali uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z całej Polski.
Partner projektu, Samband Islenskra Framhaldsskólanema z Islandii, zapewnił wsparcie eksperckie podczas konsultacji procedury certyfikacyjnej i kryteriów certyfikatu „Szkoła demokracji”, a także zorganizował spotkanie ekspertów w Reykjaviku.
Drugi partner projektu, CEDU – Centrum pro demokratické učení, o.p.s. z Czech – zorganizował wizytę studyjną, podczas której przedstawiciele polskich szkół poznali kilka czeskich szkół z tytułem „Skola pro demokracii”.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny
Celem projektu był rozwój postaw demokratycznych i zaangażowania społecznego młodzieży w wieku 13-19 lat poprzez rozwój samorządów uczniowskich w gimnazjach i szkołach średnich.
Dzięki projektowi w prawie 100 szkołach w Polsce zostały stworzone warunki do oddolnego działania uczniów i uczennic, którzy prowadzą działania społeczne na rzecz szkoły i własnych środowisk oraz uczestniczą w podejmowaniu decyzji dotyczących bieżącego funkcjonowania szkoły, współpracując z nauczycielami, dyrektorami oraz rodzicami.
Wypracowano certyfikat dla szkół – narzędzie służące do wspierania demokracji wśród uczniów. Powstała platforma internetowa zawierająca materiały edukacyjne, służąca do prowadzenia szkoleń online. Uczestnicy projektu wzięli udział w cyklu warsztatów oraz wizytach studyjnych w Czechach i Islandii. W ok. 100 szkołach w Polsce zrealizowano i wdrożono założenia projektu.
Z projektu skorzystali uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z całej Polski.
Partner projektu, Samband Islenskra Framhaldsskólanema z Islandii, zapewnił wsparcie eksperckie podczas konsultacji procedury certyfikacyjnej i kryteriów certyfikatu „Szkoła demokracji”, a także zorganizował spotkanie ekspertów w Reykjaviku.
Drugi partner projektu, CEDU – Centrum pro demokratické učení, o.p.s. z Czech – zorganizował wizytę studyjną, podczas której przedstawiciele polskich szkół poznali kilka czeskich szkół z tytułem „Skola pro demokracii”.