Rozmiar tekstu:  A  A  A 
PL|EN
Mapa strony Kontakt
Logo Obywatele dla demokracji Logo EEA Grants Logo Stefan Batory Foundation Logo PFDiM
← wróć do wyszukiwarki

Obecna? Równość wyznaniowa i światopoglądowa w edukacji publicznej.

Zwalczanie dyskryminacji Zakończony
małopolskie
Kraków
2015-04-01 - 2016-03-31
105 165,29 PLN
94 555,63 PLN
polityki krajowe, religia i bezwyznaniowość, system oświaty, wielokulturowość
Opis projektu
Z badań przeprowadzonych przez Grantobiorcę w 2012 r. wynika, że w małopolskich szkołach dochodzi do dyskryminacji na tle wyznania/światopoglądu. Wiele placówek nie przestrzega obowiązującego w tym zakresie prawa i wymaga np. pisemnego wypisania się z zajęć religii, co jest niezgodne z nowym rozporządzeniem, przyjętym na podstawie wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Zgodnie z nowymi przepisami wszystkie szkoły mają m.in. obowiązek zapewnienia dostępu do lekcji etyki lub lekcji religii wyznania innego niż katolickie każdej osobie, która wyrazi taką chęć. Prawo to nie jest jednak w praktyce stosowane, a do życia i przestrzeni szkoły przenika wiele treści wyznania katolickiego. To niepokojące zjawisko może występować w szczególnym stopniu w szkołach publicznych, które zostały przekazane innym niż samorządowym organom prowadzącym.

Zamierzeniem projektu było dokonanie diagnozy problemu dyskryminacji ze względu na wyznanie/bezwyznaniowość oraz światopogląd w szkołach publicznych w celu podjęcia działań mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku.

W wyniku podjętych działań upowszechniono zgromadzone dane i informacje na temat zjawiska dyskryminacji ze względu na wyznanie i światopogląd w szkole oraz dokonano 20 interwencji w konkretnych przypadkach naruszenia zasady równości.

W ramach projektu opublikowano dwa raporty z badania dostępności lekcji etyki i religii innych wyznań niż rzymskokatolickie oraz z monitoringu sytuacji w szkołach przekazanych innym organom prowadzącym niż jednostki samorządu terytorialnego. Ponadto, opracowano i upowszechniono rekomendacje, które zostały wydane w formie broszury. Przygotowano także i dystrybuowano broszurę skierowaną do rodziców i uczniów zawierającą przepisy prawa dotyczące nauczania religii i etyki w szkołach. W wyniku zrealizowanego monitoringu zidentyfikowano 20 przypadków naruszeń zasady równości i podjęto interwencje w szkołach. Problematyka poruszana w projekcie była upowszechniania w ramach 13 debat na temat różnorodności wyznaniowej i światopoglądowej, które odbyły się w mniejszych miejscowościach oraz na konferencji podsumowującej, która miała miejsce w Warszawie.

Beneficjentami projektu było 218 osób, które uczestniczyły w lokalnych debatach oraz w konferencji podsumowującej.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny