"Wiem czego chcę"
Przeciwdziałanie wykluczeniu
Zakończony
wielkopolskie
Poznań
2015-03-01 - 2016-04-30
71 572,00 PLN
64 002,00 PLN
niepełnosprawność
Opis projektu
Z wielu badań wynika, że umiejętność podstawowego porozumiewania się jest bardzo ważna dla opiekunów i otoczenia osób z niepełnosprawnością (OzN). Obciążenie fizyczne i psychiczne wydają się mniejsze, jeśli można się porozumieć z OzN. I odwrotnie, jeśli nie jest możliwe znalezienie sposobu porozumiewania się i komunikacji, sprawowanie opieki odczuwane jest jako niezwykle ciężkie (Frohlich, 1990). Organizacja, prowadząc Dzienny Ośrodek Terapeutyczny dla osób z Mózgowym Porażeniem Dziecięcym, odbierała liczne sygnały od OzN i ich opiekunów wskazujące na problemy związane z barierą komunikacyjną i tym samym wykluczeniem społecznym.
Celem projektu było podniesienie jakości życia 8 niemówiących dorosłych osób z mózgowym porażeniem dziecięcym poprzez wdrożenie technik i strategii alternatywnych i wspomaganych sposobów porozumiewania się (AAC).
8 dorosłych (27-35 lat) osób (4 kobiety, 4 mężczyzn) z wieloraką niepełnosprawnością, niemówiących z powodu mózgowego porażenia dziecięcego, zostało wyposażonych w indywidualne pomoce i narzędzia komunikacyjne oraz skorzystało z zajęć z zakresu AAC. Udział w projekcie pozwolił im podnieść kompetencje komunikacyjne, a w efekcie w większym stopniu decydować o sobie.
Działania obejmowały wyposażenie uczestników w indywidualne pomoce i narzędzia komunikacyjne niskiej technologii (tablice z piktogramami, książki komunikacyjne, plany aktywności, kalendarze, paszporty komunikacyjne, albumy ze zdjęciami, znaki przestrzenno-dotykowe), wysokiej technologii (komunikatory, switche, komputerowe programy specjalistyczne, adaptowaną mysz komputerową, bazę piktogramów) oraz pomoce do właściwego pozycjonowania (poduszki bazalne). Przeprowadzono 1094 godzin lekcyjnych indywidualnych zajęć z zakresu AAC dla uczestników. Zajęcia podlegały superwizji. Opiekunowie (27 osób) wzięli udział w spotkaniach konsultacyjnych z terapeutą AAC oraz w trzech szkoleniach z zakresu AAC. 7 terapeutów uczestniczyło w cyklu szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych (m.in. tworzenie diagnozy AAC i Indywidualnego Systemu Komunikacji, pozycjonowanie wg zasad stymulacji bazalnej).
Z projektu skorzystało 8 niemówiących osób z niepełnosprawnością i ich 27 opiekunów.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny
Celem projektu było podniesienie jakości życia 8 niemówiących dorosłych osób z mózgowym porażeniem dziecięcym poprzez wdrożenie technik i strategii alternatywnych i wspomaganych sposobów porozumiewania się (AAC).
8 dorosłych (27-35 lat) osób (4 kobiety, 4 mężczyzn) z wieloraką niepełnosprawnością, niemówiących z powodu mózgowego porażenia dziecięcego, zostało wyposażonych w indywidualne pomoce i narzędzia komunikacyjne oraz skorzystało z zajęć z zakresu AAC. Udział w projekcie pozwolił im podnieść kompetencje komunikacyjne, a w efekcie w większym stopniu decydować o sobie.
Działania obejmowały wyposażenie uczestników w indywidualne pomoce i narzędzia komunikacyjne niskiej technologii (tablice z piktogramami, książki komunikacyjne, plany aktywności, kalendarze, paszporty komunikacyjne, albumy ze zdjęciami, znaki przestrzenno-dotykowe), wysokiej technologii (komunikatory, switche, komputerowe programy specjalistyczne, adaptowaną mysz komputerową, bazę piktogramów) oraz pomoce do właściwego pozycjonowania (poduszki bazalne). Przeprowadzono 1094 godzin lekcyjnych indywidualnych zajęć z zakresu AAC dla uczestników. Zajęcia podlegały superwizji. Opiekunowie (27 osób) wzięli udział w spotkaniach konsultacyjnych z terapeutą AAC oraz w trzech szkoleniach z zakresu AAC. 7 terapeutów uczestniczyło w cyklu szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych (m.in. tworzenie diagnozy AAC i Indywidualnego Systemu Komunikacji, pozycjonowanie wg zasad stymulacji bazalnej).
Z projektu skorzystało 8 niemówiących osób z niepełnosprawnością i ich 27 opiekunów.